top of page

Ladetap, eller hvorfor du lader mer enn ditt batteri har kapasitet til


I en artikkel på Elbil24 er det sammenlignet i en test hvor mye ladetap som foregår i en rekke elbilmodeller ved langsom lading, slik som du normalt gjør hjemme i garasjen.

Typisk er 10 til 15% på kjente bilmodeller. Dette betyr i praksis at du lader en god del mer enn det du faktisk får plass til i batteriet. For normal lading fra 30 til 80% på hverdager vil dette ikke merkes, men over et år vil det gjøre et utslag i regnskapet hvis du er opptatt av detaljer i besparelsen i å kjøre elbil.

I en rapport fra Vegvesenet, Energipris per 100 km, viser det seg at man sparer fra 2 tredjedeler til 3 fjerdedeler, hvis man kjører på strøm. Men hvis du følger nøye med på dine tall, vil du se at det aldri matcher nøyaktig, og det er her ladetap kommer inn. På noen eldre modeller var dette tapet over 30%, men det gjør fortsatt et utslag.



bottom of page