top of page

Hvordan sette opp en 
Electric Freeway SmartCharge bruker?

Last ned Electric Freeway appen fra App Store (iOS) eller Google Play (Android). Gå direkte til nedlasting på telefonen din, eller sett opp på PC fra: Logg inn | Electric Freeway

​Åpne appen, og velg lag ny bruker.

Skriv navn, e-postadresse og passord, og trykk Registrer. Gå til lader og følg instruksjoner i app for å velge lader.

Velg en betalingsmåte. Dette er valgfritt, men anbefales. Følg denne instruksjonen for å legge til en betalingsmåte senere. 

Legg til en RFID-brikke hvis du ikke vil bruke appen under lading, eller hvis du vil ha flere brukere på samme konto. Hvis du hopper over dette trinnet, følger du denne instruksjonen for å gjøre dette senere. 
Brukeren er lagt til.

Hvordan lader jeg uten å benytte app på en smarttelefon?

I stedet for å bruke Electric Freeway-appen kan du gjøre følgende:

1. Få tilgang til nettappen vår i nettleseren din. Logg inn på https://app.electricfreeway.no/

2. Skann RFID-brikke på ladepunktet(se lenger nede). Dette krever at RFID-brikken er registrert i Electric Freeway-profilen din.

3. Start/stopp lading med SMS på telefonen. Dette krever at SMS-betaling er aktivert på ladestedet. Følg instruksjonene på ladepunktet. Dessverre fungerer SMS-tjenesten for tiden bare for norskregistrerte telefonnumre.

Hvordan legger jeg til en
ladebrikke / RFID brikke?

1. Åpne Electric Freeway -appen, gå til innstillinger og velg Ladebrikker.

2. Trykk Legg til din første ladebrikke. 

3. Velg ladestedet du er i nærheten av. Husk at appen.

4. Velg ladepunktet du er ved siden av.

5. Skann RFID-kortet/brikken på RFID-leseren 
på din ladeboks.

6. RFID brikken er lagt til din brukerprofil.

Jeg ser ikke laderen min i SmartCharge-appen!

1. Hvis du er logget inn og fortsatt ikke kan se ladepunktet, kan ladestedet være skjult, og/eller e-posten din er ikke registrert på ladepunktet. Årsaken til at mange borettslag velger at deres anlegg skal være skjult er fordi anlegget er reservert for brukere i borettslaget.


2. Ta kontakt med Electric Freeway for å registrere e-posten din.. 

Jeg har ikke mottatt en e-post om registrering fra Electric Freeway

1. Noen ganger havner e-post i spam/ annonsefilteret til e-postklienten din. Forsikre deg om at Electric Freeway er en pålitelig e-postavsender for å motta fremtidige e-poster i innboksen din.

2. Hvis du fortsatt ikke finner noen e-poster, kan du kontakte stasjonseieren / operatøren. E-postadressen din kan være feilstavet eller blandet med andres adresse.

3. I noen oppstarter forutsettes det at brukere selv registrerer seg og oppretter brukere. I så fall, finn instruksjon i appen eller på denne siden.

Kan jeg bestille RFID brikker fra Electric Freeway?

Dessverre leverer ikke Electric Freeway RFID brikker. Både NAF og Elbilforeningen leverer ladebrikker til medlemmer, i tillegg til at de kan kjøpes rimelig i mange elektronikk forretninger. En allerede registrert ladebrikke kan benyttes, så du kan benytte hvilken som helst RFID brikke du allerede har til å starte og stoppe lading. 

Ladekabelen sitter fast i ladeboksen

Dessverre kan dette skje fra tid til annen. Årsaker til dette kan være at ladepunktet har mistet forbindelsen til Electric Freeway SmartCharge. Det kan være flere årsaker, for eksempel et strømbrudd i laderen, mangel på internettforbindelse eller lokalt maskinproblem med ladeboksen. 

En omstart av ladepunktet løser ofte problemet. Hvis ikke, ta kontakt med elektriker eller operatør av ladestasjonen

Slik endrer du e-postadressen på 
Electric Freeway SmartCharge-brukeren

1. Hvis du vil endre e-postadressen (brukernavnet) for en gjeldende Electric Freeway SmartCharge-bruker, må du kontakte Electric Freeway SmartCharge-support.

 

2. Hvis ikke kan du opprette en ny Electric Freeway SmartCharge-bruker med riktig e-postadresse.

Slik avslutter du SmartCharge-
abonnementet på et ladepunkt

Ved å følge denne guiden vil du avslutte ditt månedlige abonnement umiddelbart. Du blir fakturert for de gjenværende dagene etter den siste fakturaen. Husk at ladepunktet deretter ikke fungerer med mindre du blir lagt til som eier igjen eller en annen bruker blir lagt til.


1. Logg inn på Electric Freeway SmartCharge-appen og finn laderen din.
2. Gå til Innstillinger på din lader
3. Trykk på Fjern lader
4. Bekreft valget ved å trykke på Fjern
5. Din lader vil nå ikke være tilgjengelig før du lager en ny profil for denne laderen

HW instruksjoner:Schneider EVlink Smart Wallbox Key

Hvordan lade?
Ladeøkten starter automatisk når du kobler bilen til laderen, hvis du har satt appen til åpen lading. Nøkkelen må være i ulåst posisjon. Ladeøkten stopper når ladingen er fullført. For å avslutte økten før lading må du først koble fra bilen og deretter laderen.

 

Boksen vil ikke begynne å lade?
1. Er det et grønt lys på frontpanelknappen? Hvis ja: gå til neste trinn. Hvis nei: Vri på tasten for å låse opp posisjonen. Hvis det fortsatt ikke lyser: Lader er ødelagt eller har ingen strøm - > kontakt elektriker / Electric Freeway Support

 

2. Kontroller om ladekabelen er riktig tilkoblet i bilen og lader. (Forbindelsen kan være veldig stram i disse boksene)

 

3. Sjekk om Electric Freeway SmartCharge-brukeren din er lagt til som eier i boksen. Logg inn på Electric Freeway SmartCharge-appen og se «Laderen din»

 

4. Har du lagt til en betalingsløsning i appen? Hvis ja: Er metoden gyldig (ikke utløpt) og har dekning?

 

5. Bilbatteriet kan være fulladet. Kabelen kan være skadet.

 

6. Kontakt Electric Freeway support hvis ingen av alternativene ovenfor fungerte for deg. 

Hvor fort vil bilen lade?
Laderen har muligheten til å lade opp til 22kW. Den faktiske ladehastigheten vil variere avhengig av hvilken bil og strømmen til nettet i bygningen.

Hva er nøkkelens funksjon?
Et par nøkler følger med laderen når den er installert. Hensikten er å gi tilgang til lading. Hvis nøklene går tapt, ta kontakt med det installatør som installerte laderne.

Hva er betydningen av de forskjellige LED-lysene?
Du finner en beskrivelse i følgende brukerhåndbok:
EVlink Parking - EVlink City - EVlink Smart Wallbox - Charging stations - Commissioning Guide User guide | Schneider Electric

Kan mer enn én Electric Freeway-bruker legges til i boksen?
Nei, men en annen person (som du stoler på) kan logge på med de samme brukerkontodetaljene. På den måten har begge tilgang til den samme informasjonen i appen.

Hvem bestemmer prisen på lading og hvordan beregnes den?

Stasjonseieren (ofte borettslaget/sameiet/ parkeringsplasseier) har utgifter knyttet til ladestedet, for eksempel internettforbindelse, service og vedlikehold. Ladeprisen er ofte satt til å dekke disse utgiftene i tillegg til strømkostnadene og MVA naturligvis. 
 

Gjennom SmartCharge-portalen kan stasjonseieren angi en oppstartskostnad, pris per kWh, pris per minutt og/eller okkupert kostnad per minutt.

Hvorfor betaler jeg et månedlig abonnement?

Dette er prisen for tjenestene Electric Freeway tilbyr stasjonseieren. Sluttbrukerne blir fakturert for dette abonnementet på forespørsel fra stasjonseieren.

Ofte stilte spørsmål

Manualer og brukerveiledninger 
for noen kjente merker:

Hvordan sette opp en Electric Freeway SmartCharge bruker?

​Last ned Electric Freeway appen fra App Store (iOS) eller Google Play (Android). Gå direkte til nedlasting på telefonen din, eller sett opp på PC fra: Logg inn | Electric Freeway ​Åpne appen, og velg lag ny bruker. Skriv navn, e-postadresse og passord, og trykk Registrer. Gå til lader og følg instruksjoner i app for å velge lader. Velg en betalingsmåte. Dette er valgfritt, men anbefales. Følg denne instruksjonen for å legge til en betalingsmåte senere.  Legg til en RFID-brikke hvis du ikke vil bruke appen under lading, eller hvis du vil ha flere brukere på samme konto. Hvis du hopper over dette trinnet, følger du denne instruksjonen for å gjøre dette senere.  Brukeren er lagt til.

Hvordan lader jeg uten å benytte app på en smarttelefon?

I stedet for å bruke Electric Freeway-appen kan du gjøre følgende: ​1. Få tilgang til nettappen vår i nettleseren din. Logg inn på https://app.electricfreeway.no/ 2. Skann RFID-brikke på ladepunktet(se lenger nede). Dette krever at RFID-brikken er registrert i Electric Freeway-profilen din. 3. Start/stopp lading med SMS på telefonen. Dette krever at SMS-betaling er aktivert på ladestedet. Følg instruksjonene på ladepunktet. Dessverre fungerer SMS-tjenesten for tiden bare for norskregistrerte telefonnumre.

Jeg ser ikke laderen min i SmartCharge-appen!

Hvis du er logget inn og fortsatt ikke kan se ladepunktet, kan ladestedet være skjult, og/eller e-posten din er ikke registrert på ladepunktet. Årsaken til at mange borettslag velger at deres anlegg skal være skjult er fordi anlegget er reservert for brukere i borettslaget. Ta kontakt med Electric Freeway for å registrere e-posten din.

Jeg har ikke mottatt en e-post om registrering fra Electric Freeway

1. Noen ganger havner e-post i spam/ annonsefilteret til e-postklienten din. Forsikre deg om at Electric Freeway er en pålitelig e-postavsender for å motta fremtidige e-poster i innboksen din. 2. Hvis du fortsatt ikke finner noen e-poster, kan du kontakte stasjonseieren / operatøren. E-postadressen din kan være feilstavet eller blandet med andres adresse. 3. I noen oppstarter forutsettes det at brukere selv registrerer seg og oppretter brukere. I så fall, finn instruksjon i appen eller på denne siden.

Hvordan legger jeg til, eller endrer, en betalingsmetode?

1. Hvis du vil legge til en ny eller endre en betalingsmåte, går du til Innstillinger i Electric Freeway-appen og trykker på Betaling 2. Trykk på Legg til en betalingsmåte 3. Velg å enten legge til et betalingskort eller en PayPal konto. 4. Registrer informasjon fra betalingskortet eller din PayPal konto. Hvis informasjonen er riktig, blir betalingsmåten Registrer uthevet. 5. Bekreft betalingsløsning med BankId 6. Kortet er lagt til. Legg til flere betalingsmåter hvis du ønsker det.

Hvordan legger jeg til en ladebrikke / RFID brikke?

1. Åpne Electric Freeway -appen, gå til innstillinger og velg Ladebrikker. 2. Trykk Legg til din første ladebrikke 3. Velg ladestedet du er i nærheten av. Husk at appen må vite din nåværende posisjon. 4. Velg ladepunktet du er ved siden av. 5. Skann RFID-kortet/brikken på RFID-leseren på din ladeboks. 6. RFID brikken er lagt til din brukerprofil.

Kan jeg bestille RFID brikker fra Electric Freeway?

Det kan du. Da sender du en epost til support@electricfreeway.no med din bestilling. De sendes i oppkrav og koster 200,- pr stykk.

Ladekabelen sitter fast i ladeboksen

1. Dette er sannsynligvis fordi en ladeøkt fortsatt pågår. Stopp økten i Electric Freeway SmartCharge-appen eller koble kabelen fra bilen. Dette vil låse opp kabelen fra ladeboksen. 2. Hvis lading ikke pågår, kan det være flere mulig årsaker til at din ladkabel sitter fast inklusive at ditt batteri er utladet eller feil på maskinvaren. Be support sjekke fra sin side først for å se om det er laderen eller bilen som er årsaken.

Slik endrer du e-postadressen på Electric Freeway SmartCharge-brukeren

1. Hvis du vil endre e-postadressen (brukernavnet) for en gjeldende Electric Freeway SmartCharge-bruker, må du kontakte Electric Freeway SmartCharge-support. 2. Hvis ikke kan du opprette en ny Electric Freeway SmartCharge-bruker med riktig e-postadresse

Slik avslutter du SmartCharge-abonnementet på et ladepunkt

Ved å følge denne guiden vil du avslutte ditt månedlige abonnement umiddelbart. Du blir fakturert for de gjenværende dagene etter den siste fakturaen. Husk at ladepunktet deretter ikke fungerer med mindre du blir lagt til som eier igjen eller en annen bruker blir lagt til. 1. Logg inn på Electric Freeway SmartCharge-appen og finn laderen din 2. Gå til Innstillinger på din lader 3. Trykk på Fjern lader 4. Bekreft valget ved å trykke på Fjern 5. Din lader vil nå ikke være tilgjengelig før du lager en ny profil for denne laderen

Ladepunktet er offline i appen

Dessverre kan dette skje fra tid til annen. Årsaker til dette kan være at ladepunktet har mistet forbindelsen til Electric Freeway SmartCharge. Det kan være flere årsaker, for eksempel et strømbrudd i laderen, mangel på internettforbindelse eller lokalt maskinproblem med ladeboksen. En omstart av ladepunktet løser ofte problemet. Hvis ikke, ta kontakt med elektriker eller operatør av ladestasjonen

Hvem bestemmer prisen på lading og hvordan beregnes den?

Stasjonseieren (ofte borettslaget/sameiet/ parkeringsplasseier) har utgifter knyttet til ladestedet, for eksempel internettforbindelse, service og vedlikehold. Ladeprisen er ofte satt til å dekke disse utgiftene i tillegg til strømkostnadene og MVA naturligvis. Gjennom SmartCharge-portalen kan stasjonseieren angi en oppstartskostnad, pris per kWh, pris per minutt og/eller okkupert kostnad per minutt.

HW instruksjoner:
Schneider EVlink Smart Wallbox Key

Hvordan lade? Ladeøkten starter automatisk når du kobler bilen til laderen, hvis du har satt appen til åpen lading. Nøkkelen må være i ulåst posisjon. Ladeøkten stopper når ladingen er fullført. For å avslutte økten før lading må du først koble fra bilen og deretter laderen. Boksen vil ikke begynne å lade? 1. Er det et grønt lys på frontpanelknappen? Hvis ja: gå til neste trinn. Hvis nei: Vri på tasten for å låse opp posisjonen. Hvis det fortsatt ikke lyser: Lader er ødelagt eller har ingen strøm - > kontakt elektriker / Electric Freeway Support 2. Kontroller om ladekabelen er riktig tilkoblet i bilen og lader. (Forbindelsen kan være veldig stram i disse boksene) 3. Sjekk om Electric Freeway SmartCharge-brukeren din er lagt til som eier i boksen. Logg inn på Electric Freeway SmartCharge-appen og se «Laderen din» 4. Har du lagt til en betalingsløsning i appen? Hvis ja: Er metoden gyldig (ikke utløpt) og har dekning? 5. Bilbatteriet kan være fulladet. Kabelen kan være skadet. 6. Kontakt Electric Freeway support hvis ingen av alternativene ovenfor fungerte for deg. Hvor fort vil bilen lade? - Laderen har muligheten til å lade opp til 22kW. Den faktiske ladehastigheten vil variere avhengig av hvilken bil og strømmen til nettet i bygningen. Hva er nøkkelens funksjon? - Et par nøkler følger med laderen når den er installert. Hensikten er å gi tilgang til lading. Hvis nøklene går tapt, ta kontakt med det installatør som installerte laderne Hva er betydningen av de forskjellige LED-lysene? Du finner en beskrivelse i følgende brukerhåndbok: EVlink Parking - EVlink City - EVlink Smart Wallbox - Charging stations - Commissioning Guide User guide | Schneider Electric Kan mer enn én Electric Freeway-bruker legges til i boksen? - Nei, men en annen person (som du stoler på) kan logge på med de samme brukerkontodetaljene. På den måten har begge tilgang til den samme informasjonen i appen.

Hvorfor betaler jeg et månedlig abonnement?

Dette er prisen for tjenestene Electric Freeway tilbyr stasjonseieren. Sluttbrukerne blir fakturert for dette abonnementet på forespørsel fra stasjonseieren.

bottom of page